2018年2月21日水曜日

La scuola e l’educazione finanziaria

La scuola e l’educazione finanziaria

Genova - La settimana scorsa sono stato a Francoforte per un viaggio di istruzione coniugato con l’alternanza scuola-lavoro. Lavorando in un istituto tecnico economico, abbiamo ritenuto necessario proporre la visita della Borsa di Francoforte, della Banca Centrale Europea (anche se Mario Draghi non ha avuto tempo di riceverci) e la principale sede della Camera di Commercio italiana in Germania, accolti da un giovane Segretario Generale. Un piccolo moto di commozione, considerato il fatto che sono nipote di un suo predecessore.


Tutti eventi istruttivi e, da un punto di vista culturale, interessante nella prima la collezione di aforismi, fortunatamente riportati anche in inglese, alcuni dei quali qui riporto volentieri:


•I can calculate the motions of heavenly bodies but not the madness of men. Sir Isaac Newton
•On the stock market, two multiplied by two is never four, but rather five minus one. You just have to have the nerves to endure the minus one. André Kostolany
•Money never made anyone rich. Seneca
•If you would know the value of money, go and try to borrow some. Benjamin Franklin


Ma quello che mi ha colpito di più è il seguente:
•Mankind’s greatest invention? - compound interest! Albert Einstein


Il motivo è molto semplice, e un po’ personale. Sono diventato insegnante di matematica applicata, quindi di matematica finanziaria, con un percorso che è partito dall’ingegneria. I miei punti di riferimento, quindi, sono sempre stati gli scienziati su cui si fonda la fisica e la matematica del nostro tempo e vedere quello più famoso che entra nel mio contesto di lavoro, è stato emozionante.


Anche a Genova la mia scuola tesse la tela sul tema della formazione che coniuga ciò che viene fatto in aula con il mondo reale. E così sono ormai consolidati i rapporti con la Banca d’Italia e i suoi eventi formativi che coinvolgono gli insegnanti prima, gli studenti poi. Le altre scuole, beninteso, fanno lo stesso nei rispettivi campi di influenza. È il bello della scuola statale: tanti difetti, ma infiniti pregi regalati a tutti.


L’educazione finanziaria è necessaria, di questi tempi. Basti pensare a tutto quello che ci succede intorno. Dal debito pubblico, alla sottoscrizione di investimenti finanziari più o meno a rischio, dalla sostenibilità finanziaria delle pensioni, ad esempio l’APE, alla flessibilità richiesta in Europa, dalle rate di un mutuo, alla differenza tra TAN e TAEG, dal dibattito tra tassazione progressiva (negli USA hanno sette scaglioni) e flat tax, al fact checking. Ieri sera Alessandro Sallusti, direttore de Il Giornale, ad Otto e mezzo affermava che la cedolare secca ha messo in moto il mercato immobiliare, aumentando il gettito. Come e dove verificare?


L’educazione finanziaria non può essere patrimonio solo dei ragionieri e così questo mese ha preso il via nelle scuole di Genova il progetto Kidseconomics: trenta mattinate di laboratori dedicati ai bambini e ai ragazzi di età compresa tra gli 8 e i 12 anni per familiarizzare con i concetti base dell’economia attraverso attività ludiche e momenti di didattica informale.


Il progetto è realizzato dal Consiglio nazionale delle ricerche con il patrocinio dell’Ufficio Scolastico Regionale e della Camera di Commercio di Genova, e con il supporto di Confindustria Genova.


Le attività vedono protagonisti, accanto al personale CNR, dei giovani animatori scientifici, studenti del Dipartimento di economia dell’Università di Genova e studenti di cinque istituti superiori genovesi appositamente formati nell’ambito di progetti di Alternanza Scuola Lavoro. Giovani che abituiamo ad agire, interessarsi, partecipare. Quindi parliamo di persone che non saranno né NEET, né bamboccioni o choosy.


Numerosi gli Istituti Comprensivi che hanno aderito all’iniziativa, resa disponibile gratuitamente per le scuole genovesi: si è partiti dalla primaria Duca degli Abruzzi del Lagaccio, poi a Marassi con gli incontri presso la scuola primaria Lomellini (23 febbraio), la secondaria di I grado Papa Giovanni XXIII (26 febbraio, poi 2, 5 e 9 marzo) e la primaria Maria Ausiliatrice (12 e 14 marzo), quindi gli incontri proseguono presso le scuole elementari Guglielmo Marconi di Terralba (16 e 19 marzo) e Maria Mazzini di Castelletto (23 e 25 marzo).


I ragazzi genovesi, sia quelli coinvolti come tutores, che quelli che entreranno in contatto con queste tematiche, sono gli apripista di un’iniziativa coordinata dal ricercatore Maurizio Lupo che, in futuro, conta di esportare i laboratori in tutto il territorio nazionale dopo una prima fase sperimentale già avviata a Napoli e Torino.


E così, avremo generazioni più preparate. Senza che si siano annoiate con la solita lezioncina.
http://www.ilsecoloxix.it/p/blog/2018/02/20/ACtM5oRB-finanziaria_scuola_educazione.shtml

とても興味深く読みました:ゼロ除算の発見はどうでしょうか:

\documentclass[12pt]{article}
\usepackage{latexsym,amsmath,amssymb,amsfonts,amstext,amsthm}
\numberwithin{equation}{section}
\begin{document}
\title{\bf  Announcement 409:  Various Publication Projects on the Division by Zero\\
(2018.1.29.)}
\author{{\it Institute of Reproducing Kernels}\\
Kawauchi-cho, 5-1648-16,\\
Kiryu 376-0041, Japan\\
 }
\date{\today}
\maketitle
 The Institute of Reproducing Kernels is dealing with the theory of division by zero calculus and declares that the division by zero was discovered as $0/0=1/0=z/0=0$ in a natural sense on 2014.2.2. The result shows a new basic idea on the universe and space since Aristoteles (BC384 - BC322) and Euclid (BC 3 Century - ), and the division by zero is since Brahmagupta  (598 - 668 ?).
In particular,  Brahmagupta defined as $0/0=0$ in Brhmasphuasiddhnta (628), however, our world history stated that his definition $0/0=0$ is wrong over 1300 years, but, we showed that his definition is suitable.
 For the details, see the references and the site: http://okmr.yamatoblog.net/

We wrote two global book manuscripts \cite{s18} with 154 pages and \cite{so18} with many figures for some general people. Their main points are:

\begin{itemize}

\item The division by zero and division by zero calculus are new elementary and fundamental mathematics in the undergraduate level.

\item They introduce a new space   since Aristoteles (BC384 - BC322) and Euclid (BC 3 Century - ) with many exciting new phenomena and properties with general interest, not specialized and difficult topics. However, their properties are mysterious and very attractive.

\item  The contents are very elementary,  however  very exciting with general interest.

\item The contents give great impacts to our basic ideas on the universe and  human beings.

\end{itemize}

Meanwhile, the representations of the contents are very important and delicate with delicate feelings to the division by zero with a long and mysterious history. Therefore, we hope the representations of the division by zero as follows:

\begin{itemize}

\item

Various book publications by many native languages and with the author's idea and feelings.

\item

Some publications are like arts and some comic style books with pictures.

\item

Some T shirts design, some pictures, monument design may be considered.

\end{itemize}

The authors above may be expected to contribute to our culture,  education, common communications and enjoyments.
\medskip

For the people having the interest on the above projects, we will send our book sources with many figure files.

\medskip

 How will be our project introducing our new world since Euclid?

\medskip

Of course, as mathematicians we have to publish new books on

\medskip

Calculus,  Differential Equations and Complex Analysis, at least and soon, in order to {\bf correct them} in some complete and beautiful ways.

\medskip

Our topics will be interested in over 1000 millions people over the world on the world history.


\bibliographystyle{plain}
\begin{thebibliography}{10}



\bibitem{kmsy}
M. Kuroda, H. Michiwaki, S. Saitoh, and M. Yamane,
New meanings of the division by zero and interpretations on $100/0=0$ and on $0/0=0$,
Int. J. Appl. Math.  {\bf 27} (2014), no 2, pp. 191-198,  DOI: 10.12732/ijam.v27i2.9.

\bibitem{ms16}
T. Matsuura and S. Saitoh,
Matrices and division by zero $z/0=0$,
Advances in Linear Algebra \& Matrix Theory, {\bf 6}(2016), 51-58
Published Online June 2016 in SciRes.   http://www.scirp.org/journal/alamt
\\ http://dx.doi.org/10.4236/alamt.2016.62007.

\bibitem{ms18}
T. Matsuura and S. Saitoh,
Division by zero calculus and singular integrals. (Submitted for publication)

\bibitem{mms18}
T. Matsuura, H. Michiwaki and S. Saitoh,
$\log 0= \log \infty =0$ and applications. Differential and Difference Equations with Applications. Springer Proceedings in Mathematics \& Statistics.

\bibitem{msy}
H. Michiwaki, S. Saitoh and  M.Yamada,
Reality of the division by zero $z/0=0$.  IJAPM  International J. of Applied Physics and Math. {\bf 6}(2015), 1--8. http://www.ijapm.org/show-63-504-1.html

\bibitem{mos}
H. Michiwaki, H. Okumura and S. Saitoh,
 Division by Zero $z/0 = 0$ in Euclidean Spaces,
 International Journal of Mathematics and Computation, {\bf 2}8(2017); Issue  1, 2017), 1-16.


\bibitem{osm}
H. Okumura, S. Saitoh and T. Matsuura, Relations of   $0$ and  $\infty$,
Journal of Technology and Social Science (JTSS), {\bf 1}(2017),  70-77.

\bibitem{os}
H. Okumura and S. Saitoh, The Descartes circles theorem and division by zero calculus. https://arxiv.org/abs/1711.04961 (2017.11.14).

\bibitem{o}
H. Okumura, Wasan geometry with the division by 0. https://arxiv.org/abs/1711.06947 International  Journal of Geometry.

\bibitem{os18}
H. Okumura and S. Saitoh,
Applications of the division by zero calculus to Wasan geometry.
(Submitted for publication).



\bibitem{ps18}
S. Pinelas and S. Saitoh,
Division by zero calculus and differential equations. Differential and Difference Equations with Applications. Springer Proceedings in Mathematics \& Statistics.

\bibitem{romig}
H. G. Romig, Discussions: Early History of Division by Zero,
American Mathematical Monthly, Vol. {\bf 3}1, No. 8. (Oct., 1924), pp. 387-389.



\bibitem{s14}
S. Saitoh, Generalized inversions of Hadamard and tensor products for matrices,  Advances in Linear Algebra \& Matrix Theory.  {\bf 4}  (2014), no. 2,  87--95. http://www.scirp.org/journal/ALAMT/

\bibitem{s16}
S. Saitoh, A reproducing kernel theory with some general applications,
Qian,T./Rodino,L.(eds.): Mathematical Analysis, Probability and Applications - Plenary Lectures: Isaac 2015, Macau, China, Springer Proceedings in Mathematics and Statistics,  {\bf 177}(2016),     151-182. (Springer) .

\bibitem{s17}
S. Saitoh, Mysterious Properties of the Point at Infinity, arXiv:1712.09467 [math.GM](2017.12.17).

\bibitem{s18}
S. Saitoh, Division by zero calculus (154 pages: draft): http//okmr.yamatoblog.net/


\bibitem{so18}
S. Saitoh and H. Okumura, Division by Zero Calculus in Figures --  Our New Space --


\bibitem{ttk}
S.-E. Takahasi, M. Tsukada and Y. Kobayashi,  Classification of continuous fractional binary operations on the real and complex fields,  Tokyo Journal of Mathematics,   {\bf 38}(2015), no. 2, 369-380.



\end{thebibliography}

\end{document}

 List of division by zero:

\bibitem{os18}
H. Okumura and S. Saitoh,
Remarks for The Twin Circles of Archimedes in a Skewed Arbelos by H. Okumura and M. Watanabe, Forum Geometricorum.

Saburou Saitoh, Mysterious Properties of the Point at Infinity、
arXiv:1712.09467 [math.GM]

Hiroshi Okumura and Saburou Saitoh
The Descartes circles theorem and division by zero calculus. 2017.11.14

L. P. Castro and S. Saitoh, Fractional functions and their representations, Complex Anal. Oper. Theory {\bf7} (2013), no. 4, 1049-1063.

M. Kuroda, H. Michiwaki, S. Saitoh, and M. Yamane,
New meanings of the division by zero and interpretations on $100/0=0$ and on $0/0=0$, Int. J. Appl. Math. {\bf 27} (2014), no 2, pp. 191-198, DOI: 10.12732/ijam.v27i2.9.

T. Matsuura and S. Saitoh,
Matrices and division by zero z/0=0,
Advances in Linear Algebra \& Matrix Theory, 2016, 6, 51-58
Published Online June 2016 in SciRes. http://www.scirp.org/journal/alamt
\\ http://dx.doi.org/10.4236/alamt.2016.62007.

T. Matsuura and S. Saitoh,
Division by zero calculus and singular integrals. (Submitted for publication).

T. Matsuura, H. Michiwaki and S. Saitoh,
$\log 0= \log \infty =0$ and applications. (Differential and Difference Equations with Applications. Springer Proceedings in Mathematics \& Statistics.)

H. Michiwaki, S. Saitoh and M.Yamada,
Reality of the division by zero $z/0=0$. IJAPM International J. of Applied Physics and Math. 6(2015), 1--8. http://www.ijapm.org/show-63-504-1.html

H. Michiwaki, H. Okumura and S. Saitoh,
Division by Zero $z/0 = 0$ in Euclidean Spaces,
International Journal of Mathematics and Computation, 28(2017); Issue 1, 2017), 1-16.

H. Okumura, S. Saitoh and T. Matsuura, Relations of $0$ and $\infty$,
Journal of Technology and Social Science (JTSS), 1(2017), 70-77.

S. Pinelas and S. Saitoh,
Division by zero calculus and differential equations. (Differential and Difference Equations with Applications. Springer Proceedings in Mathematics \& Statistics).

S. Saitoh, Generalized inversions of Hadamard and tensor products for matrices, Advances in Linear Algebra \& Matrix Theory. {\bf 4} (2014), no. 2, 87--95. http://www.scirp.org/journal/ALAMT/

S. Saitoh, A reproducing kernel theory with some general applications,
Qian,T./Rodino,L.(eds.): Mathematical Analysis, Probability and Applications - Plenary Lectures: Isaac 2015, Macau, China, Springer Proceedings in Mathematics and Statistics, {\bf 177}(2016), 151-182. (Springer) .


再生核研究所声明371(2017.6.27)ゼロ除算の講演― 国際会議 https://sites.google.com/site/sandrapinelas/icddea-2017 報告


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http://ameblo.jp/syoshinoris/entry-12276045402.html
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http://ameblo.jp/syoshinoris/entry-12263708422.html
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ソクラテス・プラトン・アリストテレス その他



Title page of Leonhard Euler, Vollständige Anleitung zur Algebra, Vol. 1 (edition of 1771, first published in 1770), and p. 34 from Article 83, where Euler explains why a number divided by zero gives infinity.

私は数学を信じない。 アルバート・アインシュタイン / I don't believe in mathematics. Albert Einstein→ゼロ除算ができなかったからではないでしょうか。

ドキュメンタリー 2017: 神の数式 第2回 宇宙はなぜ生まれたのか


〔NHKスペシャル〕神の数式 完全版 第3回 宇宙はなぜ始まったのか


〔NHKスペシャル〕神の数式 完全版 第1回 この世は何からできているのか

NHKスペシャル 神の数式 完全版 第4回 異次元宇宙は存在するか


再生核研究所声明 411(2018.02.02):  ゼロ除算発見4周年を迎えて

ゼロ除算の論文

Mysterious Properties of the Point at Infinity

Algebraic division by zero implemented as quasigeometric multiplication by infinity in real and complex multispatial hyperspaces
Author: Jakub Czajko, 92(2) (2018) 171-197
https://img-proxy.blog-video.jp/images?url=http%3A%2F%2Fwww.worldscientificnews.com%2Fwp-content%2Fplugins%2Ffiletype-icons%2Ficons%2F16%2Ffile_extension_pdf.pngWSN 92(2) (2018) 171-197

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